Typy managera - jakim typem managera jesteś.
Rozwój zawodowy
Jakim typem managera jesteś?
Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym managerem czy dopiero zaczynasz kierowanie zespołem, jednym z twoich kluczowych obowiązków będzie wspieranie i rozwój zespołu. Chcesz wprowadzać realne zmiany, które przełożą się na dobrostan zespołu i wyniki organizacji? Zobacz, która z pozytywnych cech jest u ciebie wiodąca:

Opiekun

Zdajesz sobie sprawę, że każda zmiana może być dla twojego zespołu początkowo niewygodna i wymaga przemyślanego, świadomego wysiłku z twojej strony. Uważasz, żeby nie bazować na uprzedzeniach i odgórnych założeniach na temat innych osób i ich potrzeb w pracy.

Co zrobić, jeśli sam nie czujesz się komfortowo ze zmianami?  Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie faktu, że świat pracy, podobnie jak cały świat, ulega przemianom. Jeśli otworzysz się na ciekawość i oderwiesz od przestarzałych praktyk, zrobisz miejsce na perspektywy, których wcześniej nie brałeś pod uwagę.

Podczas indywidualnych spotkań z członkami zespołu zapytaj, czego potrzebują od ciebie i firmy. Możesz zacząć od prostego „powiedz mi co mogę teraz zrobić, aby cię wesprzeć?”.

Analityk

Trzymasz rękę na pulsie polityki firmy. Krytycznie identyfikujesz przestarzałe procesy i praktyki, które już nie sprawdzają się w zespołach, jak nieelastyczne godziny pracy, złe zasady dotyczące urlopów lub brak psychologicznego bezpieczeństwa podczas przekazywania informacji zwrotnych. Zbierasz informacje i dane, aby wspierać nimi swoje argumenty i decyzje.

Nie czujesz się analitykiem? Poproś o wsparcie swój dział HR i zorganizujcie anonimowe badanie opinii, aby zrozumieć, co myśli twój zespół i co możesz poprawić. Poproś pracowników o informacje zwrotne na temat tego, jak radzą sobie z obciążeniem pracą, czy czują wypalenie lub brak zaangażowania. Podziel się opiniami otrzymanymi od zespołu z kierownictwem wyższego szczebla lub działem HR w sposób, który pomoże im zrozumieć nastroje, motywacje i aspiracje pracowników.

Innowator

Burzysz status quo, pokazujesz praktyczne korzyści z odrzucenia starych sposobów myślenia i chętnie angażujesz się w odkrywanie innowacyjnych sposobów pójścia naprzód. Wykorzystujesz swój autorytet, aby proponować rozwiązania. Przedstawiasz problem szefowi lub działowi HR w pozytywny i konstruktywny sposób. Nie tracisz czasu na obszerną krytykę obecnych zasad lub praktyk organizacji. Działasz.

Uważasz, że nie masz w sobie cech innowatora? Na bazie dostępnych danych i zebranych od zespołu opinii poszukaj unikalnych, atrakcyjnych i realistycznych rozwiązań, aby wprowadzić zmiany, które ty i zespół chcecie zobaczyć. Idź na rozmowę z przełożonym, wskaż mu wszelkie zidentyfikowane problemy i zaproponuj trzy lepsze, realne rozwiązania.

Łącznik

Jako integrator tworzysz przejrzystą sieć komunikacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami – zespołem, zarządem i HR. Twoja pozycja daje ci dostęp do wszystkich tych grup, a dzięki inicjowaniu rozmów łatwiej ci rozpoczynać drogę do zmian. Zawsze upewniasz się, że każda grupa ma dane, których potrzebuje, aby dobrze wykonywać swoje zadania. Dobrze wiesz, że wielopoziomowa komunikacja, w ramach której każdy pracownik może przekazać swój feedback zarówno do przełożonego, jak i członka innego zespołu to klucz transparentnej i otwartej kultury organizacyjnej.

Jak zostać łącznikiem? Zauważ, że tak naprawdę jedną z twoich ról jest odpowiedzialność za informowanie wszystkich. Mając jasne i rzetelne informacje członkowie zespołu czują się słyszani i widziani, a co za tym idzie cenieni i stają się bardziej zaangażowani. Z kolei zarząd ma zaufanie do ciebie i twoich decyzji.

Orędownik

Otwarcie wypowiadasz się o potrzebach zespołu. Szczerze mówisz też o własnych doświadczeniach. Kiedy otwierasz się w ten sposób, pomagasz wszystkim stronom – współpracownikom, podwładnym, szefom  – ćwiczyć empatię i dostrzegać w innych wrażliwość.

To nie dla ciebie? Zdobądź się na odwagę, aby pokazać publicznie wartości, które są dla ciebie ważne. Przełam się i spróbuj mówić o własnym samopoczuciu. To że nie ukrywasz, jak radzisz sobie z trudnymi momentami pokazuje zespołowi, że budowanie poczucia bezpieczeństwa w pracy idzie w dwie strony. Oczywiście zrób to tylko wtedy, gdy czujesz się komfortowo. Zacznij od małych kroków: szczerze powiedz, jak się czujesz, gdy ktoś o to zapyta. Zachęcaj ludzi do unikania sprawdzania służbowych e-maili poza godzinami pracy. Sam zrób to samo.

 

Tworzenie wspierającej kultury pracy to coś więcej niż bycie „empatycznym szefem”. Jako manager znajdujesz się w wyjątkowej sytuacji. Masz dostęp do kadry zarządzającej i do swoich bezpośrednich podwładnych. Wykorzystaj to na korzyść! Zbyt długo zachęcano managerów do skupiania się wyłącznie na wynikach pracowników.

Jesteś liderem? Zarządzasz zespołem? Przeczytaj także:

Syndrom oszusta liderek

Jak zarządzać zespołem w kryzysie?

Samoocena managerów 55 plus

4 cechy zwycięzcy