Zarządzanie zespołem podczas kryzysu
Rozwój zawodowy
Jak zarządzać zespołem w kryzysie?
Przez ostatnie miesiące żyjemy w sytuacji stresowej o kumulatywnym charakterze – najpierw naszym życiem i pracą zachwiała poważnie pandemia, potem wojna w Ukrainie i pogarszająca się sytuacja gospodarcza. Jak zarządzać zespołem, który – co zrozumiałe – kieruje swoje myśli w inne rejony niż praca? Przede wszystkim, zarządzając w sytuacji kryzysu manager powinien najpierw zadbać o siebie. Zasada działania jak w samolocie - rodzic maskę tlenową musi założyć jako pierwszy. Jeśli zemdleje, nie będzie mógł podać drugiej dziecku. Podobnie manager, jeśli nie poradzi sobie z własnymi emocjami, nie pomoże zespołowi przejść przez kryzys.

Zarządzanie zespołem w trudnych czasach

Zarządzanie zespołem w trudnych czasach wymaga wsparcia, którego managerom powinien udzielać HR i przełożeni, dostarczając im potrzebne informacje, odpowiednie narzędzia oraz wiedzę i umiejętności, jak skutecznie wyciszać własny niepokój. Dlatego firmy inwestują m.in. w szkolenia z zarządzania stresem, coachingi, wsparcie psychologiczne.

Jak reagować na strach

Manager powinien komunikować się z pracownikami w sposób, który złagodzi ich emocje. To właśnie rozmowy z zespołem pozwalają znormalizować stres, który jest naturalną reakcją na strach. Istotne, aby manager nie tylko szybko przekazywał rzetelne informacje, ale też słuchał obaw pracowników. Dzięki temu poznaje ich potrzeby i może przejść do rozwiązywania problemów lub zaproponować rozwiązania, z których sam skorzystał. Nie wszyscy potrzebują tego samego rodzaju lub poziomu wsparcia – inny będzie kluczowy dla ukraińskich członków zespołów, inny dla polskich pracowników, którzy zaangażowali się w pomoc potrzebującym, jeszcze inny dla osób, które obawiają się o przyszłość.

Niezbędna jest współpraca managera z HR

Managerowi współpracującemu z HR łatwiej reagować na sytuacje, w których dotychczasowe procedury przestały wystarczać. Jeśli część zespołu zaangażowana jest w niesienie pomocy uchodźcom, można im to ułatwić – np. wprowadzając wolontariat pracowniczy. Jest to opcja nieuregulowana w przepisach, więc firma decyduje o niej samodzielnie przyznając pracownikom określoną liczbę dodatkowych dni płatnego urlopu wypoczynkowego z przeznaczeniem na wolontariat, lub zaliczając dzień przepracowany na wolontariacie do czasu pracy. Działania pomocowe pomagają ludziom odnaleźć cel i poczucie wpływu, co przekłada się również na odczuwanie większego sensu pracy. Warto pytać pracowników o ich nastawienie, ponieważ każdy przeżywa trudne sytuacje na swój sposób. Należy uszanować decyzję tych, którzy nie podejmą działań.

Aby efektywnie zarządzać zespołem w kryzysie, manager musi mieć do tego siłę. Nie może zapominać o regeneracji. Wypalony, niewyspany, zestresowany nie przekona zaniepokojonych pracowników, że powinni zadbać także o siebie. A stworzenie środowiska pracy uwzględniającego bezpieczeństwo psychiczne pracowników to jeden ważnych filarów zarządzania w czasach, które pełne są niewiadomych. W takich chwilach zespoły potrzebują silnych liderów. Silnych spokojem.

 

Tekst autorstwa Łukasza Sowińskiego, partnera w Kornblit & Partners, pierwotnie ukazał się w majowym numerze magazynu Personel i Zarządzanie.