Jakie są obecnie największe wyzwania stojące przed zespołem / firmą?
To pytanie warto usłyszeć od kandydata. Pokazuje, że chce on dowiedzieć się więcej o oczekiwaniach i zadaniach, z którymi miałby się zmierzyć. Informacje te rzadko są częścią opisu stanowiska, dlatego rekruterzy powinny omówić je z hiring managerem, aby móc przekazać je kandydatowi, jeśli poprosi o wyjaśnienie tej kwestii
Jaka jest ścieżka rozwoju na tym stanowisku?
To pytanie daje rekruterowi dobrą perspektywę zrozumienia sposobu myślenia kandydata o jego przyszłości w danej roli i szerszych celach zawodowych. Rozmawiając o tym temacie dowiesz się np. czy chce być liderem zespołu, czy zależy mu na szybkim wspięciu się po szczeblach kariery, czy zdecydowanie wolałby pracować nad ambitnymi projektami. Z kolei ty możesz wtedy opowiedzieć więcej o podejściu firmy do rozwoju talentów.
Jak będzie wyglądał mój zespół?
To pytanie pozwala rekruterowi lub hiring managerowi opowiedzieć więcej o kulturze organizacyjnej, przybliżyć specyfikę pracy w firmie i przekazać dodatkowe informacje. Rozmowa o zespole to też idealny moment, aby sprawdzić stopień dopasowania kandydata do organizacji.
Jakie praktyki ma firma w zakresie różnorodności, ochrony środowiska /DEI / ESG?
To pytanie pada coraz częściej. Podejmując decyzję o zmianie pracodawcy kandydaci chcą zyskać pewność, że wartości firmy będą zgodne z ich przekonaniami i wyznawanymi wartościami. Odpowiadając postaw na otwartość. Opowiedz ile firma już zrobiła, lub jakie ma plany w tym zakresie na przyszłość. Nawet jeśli organizacja nie ma na koncie wysokobudżetowych kampanii albo wielu wdrożeń, opisz standardy i zasady etyki, którymi się kieruje w obszarze zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.
A ty, dlaczego lubisz tu pracować?
Tak, takie pytanie też można usłyszeć od kandydata! To znak, że kandydat chce sięgnąć głębiej niż opis stanowiska i informacje na stronie internetowej. Chciałby usłyszeć osobistą opinię członka organizacji. Takie postawienie sprawy może świadczyć o empatii i inteligencji emocjonalnej kandydata. Jak odpowiedzieć? Najlepiej szczerze i z dbałością o employer branding. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś opowiedział nawet o trudniejszym momencie w swojej pracy, jeśli sprawił, że dziś czujesz się mocniej związany z firmą.
Strategię odpowiedzi na kłopotliwe / trudne / skomplikowane pytania zawsze warto dokładnie omówić z hiring managerem przy opracowaniu założeń rekrutacji. Dzięki temu komunikacja z kandydatem będzie szczera i autentyczna, a rekrutacja szybsza i bardziej skuteczna.
Przeczytaj więcej porad o skutecznej rekrutacji.