Pierwszy dzień w nowej pracy, budowanie relacji, rozmowa przy kawie
Zmiana pracy
Pierwszy dzień w nowej pracy. Jak zrobić dobre wrażenie?
Pierwsze tygodnie w nowej pracy to moment, w którym robisz bardzo ważne pierwsze wrażenie. Oto 4 wskazówki, jak poradzić sobie w nowej pracy, zwłaszcza jeśli od ostatniej zmiany minęło już trochę czasu.
  1. Buduj relacje i zaufanie

Brzmi jak truizm, ale to priorytet po dołączeniu do nowej organizacji. Jeśli w poprzednim miejscu spędziłeś kilka lat, możesz nie zdawać sobie sprawy, jak duży wpływ mogły mieć czasem na twój sukces relacje.

Jak skutecznie budować relacje? Bądź tak samo ciekawy innych i ich pracy, jak oni ciebie jako „nowego”. Ponieważ masz świeże spojrzenie z zewnątrz, to z pewnością zauważysz pola do zmiany i poprawy. Ale nie spiesz się z ulepszeniami. Najpierw poznaj role, przyglądaj się, staraj się zrozumieć potrzeby ludzi i zespołów. W kolejnych rozmowach przyjdzie czas na podpytywanie o przyczyny danego stanu rzeczy, a na kolejnych etapach na zarażanie innych swoimi pomysłami.

  1. Poświęć czas na poznanie firmy

Im więcej wiesz o historii firmy i sposobie jej działania, tym skuteczniej możesz się po niej poruszać. Przychodząc do nowej firmy starasz się dowiedzieć o niej jak najwięcej. Mimo tego nowi współpracownicy mogą postrzegać cię jako osobę, która nie ma wystarczającej wiedzy o tym biznesie, szczególnie jeśli przeszedłeś z zupełnie innej branży.

Dowiedz się więc w jaki sposób firma osiąga przychody, jakie produkty sprzedaje, jakie ma cele na najbliższe lata, jakich wskaźników używa się do pomiaru sukcesu itp.

 

Poznaj jej kulturę i styl pracy. W jaki sposób i jakimi kanałami ludzie się komunikują? Czy struktura jest płaska, czy hierarchiczna? Relacje są luźne, czy sformalizowane?

Bez względu na to, na jakim stanowisku się znajdujesz — na poziomie podstawowym czy na stanowisku dyrektora — im więcej wiesz o firmie i jej kulturze, tym skuteczniej możesz dostosować swoją pracę do celów organizacji.

  1. Poproś o informacje zwrotne

Więcej słuchaj niż mów. A swoje myśli staraj się na początku formułować jako pytania. Zadawaj pytania o to, jak inni postrzegają twoją pracę, aby zrozumieć ich oczekiwania wobec ciebie. Pytaj o zależności, które pomogą ci w pracy lub których nie rozumiesz. To, że masz tę samą nazwę stanowiska co w poprzedniej firmie nie oznacza, że praca będzie wyglądała identycznie. Podobnie różnić może się sposób oceny wartości, którą wnosisz do zespołu. Rozmawiaj o tym zarówno z przełożonymi jak i kolegami z teamu.

  1. Daj sobie trochę czasu

Czasem ludzie gdy zmieniają pracę natychmiast chcą poczuć więź z nowym środowiskiem. Ale podobnie jak z nawiązywaniem relacji, nic nie dzieje się w ciągu jednego dnia. Wdrożenie w nowej firmie jest trudne, a zdalne wdrożenie może być jeszcze trudniejsze. Przygotuj się na różne emocje. Na początku będziesz podekscytowany nowością, potem możesz być zaskoczony tym, co rozminęło się z twoimi oczekiwaniami. To sprawi, że możesz czuć się rozczarowany, czy żałować zmiany. To normalne emocje. Jeśli będziesz ich świadomy, wkrótce zaczniesz angażować się w sposób, który pozwoli ci dobrze czuć się w nowej pracy. W końcu zintegrujesz się z nową firmą.

Odczuwasz stres? Tu znajdziesz kilka porad jak go szybko zwalczyć: Jak poradzić sobie ze stresem?