Spytaj współpracowników i … siebie
Zawsze lepiej samemu podjąć się naprawienia czegoś, niż zostać poproszonym o to przez przełożonego. Więc jeśli czujesz, że coś jest nie tak – nie zgaduj. Zapytaj kolegów jak odbierają twój wkład w zespół. Co ich zdaniem jest najbardziej przydatne, a jakie twoje działania kompletnie nie pomagają zespołowi w osiąganiu celów lub… we współpracy z tobą.
Następnie odpowiedz sobie szczerze na pytania:
- Co konkretnego zrobiłem w ostatnim roku / kwartale/ miesiącu, co przełożyło się na korzyść firmy?
- Do czego konkretnie się zobowiązałem i tego nie dowiozłem?
- W jakim zakresie moje obecne wyniki różnią się od zeszłorocznych?
- Z jakiego powodu spodziewam się tym razem gorszej oceny mojej pracy?
- Czemu powinienem poświęcać w swojej pracy więcej czasu, a czym powinienem zajmować się mniej?
Dzięki tej wiedzy nie naprawisz od razu niedociągnięć, ale będziesz miał już swój własny plan naprawczy na spotkanie z szefem.
Przygotuj plan naprawczy
Masz do wyboru – być zaskoczony negatywnymi opiniami na rozmowie oceniającej, lub przejąć kontrolę przyznając się do błędów i planując w jaki sposób poprawisz krytyczne obszary. Utwórz plan działań naprawczych. Może on obejmować utworzenie harmonogramu, zmianę priorytetów, nauczenie się nowych umiejętności lub ponowne przeanalizowanie sposobu, w jaki pracujesz. Podziel się swoim planem z szefem. Nie obawiaj się prosić go o wsparcie w usuwaniu przeszkód, które utrudniają ci pracę, na przykład ograniczeń organizacyjnych.
Pokaż, że ci zależy
Zamiast czekać w stresie na okres rozmów ewaluacyjnych poproś przełożonego o rozmowę od razu. Dzięki temu pokazujesz, że jakość twojej pracy jest dla ciebie ważna, a pojawiające się trudności chcesz jak najszybciej rozwiązywać. Otwarcie mówiąc o błędach podkreślasz, że masz i silny kręgosłup i pokorę. To budzi szacunek. Przedyskutuj z szefem problem i twoją propozycję planu naprawczego. Nie zapomnij umówić się na omówienie efektów np. za 3 miesiące żeby mieć pewność, że wprowadzone zmiany idą w dobrym kierunku. Tu przeczytasz więcej o feedbacku.
Co zrobić, jeśli dołożyłeś wszelkich starań i byłeś odpowiednio proaktywny, a nadal otrzymujesz kiepskie oceny? Być może to znak, że twoje umiejętności i mocne strony nie odpowiadają już potrzebom obecnego stanowiska. Wykorzystaj to niepowodzenie jako trampolinę do zmiany i skorzystaj z okazji, aby zrobić nowy krok w karierze.