Rekrutacja „na skróty” może i jest wygodna, ale na koniec dnia okazuje się bardziej kosztowna. Z kolei rekrutacja oparta na kompetencjach jest wymagająca. Ale to właśnie ona pomoże wam zbudować przewagę konkurencyjną, którą trudno skopiować.
Podczas warsztatów Digital Banking Academy, zorganizowanych przez Związek Banków Polskich, nasza ekspertka Sabina Kornblit podzieliła się z uczestnikami doświadczeniami Kornblit & Partners z zakresu rekrutacji opartej na kompetencjach, doświadczeniu i potencjale kandydatów. Opowiedziała m.in. o inkluzywnych procesach rekrutacyjnych i wyjaśniła jak wykorzystać podejście kompetencyjne do tworzenia różnorodnych zespołów i budowania przewagi rynkowej.
Rekrutacja oparta na kompetencjach to znacznie więcej niż zatrudnienie kandydata. To także więcej niż metoda tworzenia bardziej różnorodnych, włączających i transparentnych organizacji. Firmy, które wdrożyły rekrutację opartą na kompetencjach, zauważają kilka kluczowych efektów:
- Skrócenie czasu i kosztu rekrutacji
- Większą różnorodność kompetencji
- Wyższą trafność rekrutacji
- Lepszy employer branding i bardziej efektywny onboarding.
Podczas warsztatu Sabina przedstawiła trzy kluczowe korzyści z rekrutacji opartej na kompetencjach na przykładzie branży bankowej:
- przyciągamy talenty szybciej niż konkurencja
Banki walczą dziś o specjalistów, czy to AI, analityków danych, czy ekspertów cyberbezpieczeństwa. Kto ma sprawniejszy i bardziej obiektywny proces – wygrywa. - obniżamy rotację
Osoby zatrudniane na podstawie faktycznych umiejętności i dopasowania do organizacji lepiej odnajdują się w pracy, ponieważ są lepiej dobrane do konkretnych wyzwań. Trafna rekrutacja to stabilniejsze zespoły, niższe koszty i lepsza jakość. - dzięki różnorodności kompetencji zwiększamy innowacyjność – to oznacza podejmowanie decyzji na podstawie szerszych danych, lepsze produkty i mniejsze ryzyko błędów.
Jest to szczególnie ważne w przypadku rekrutacji pracowników, którzy mają tworzyć rozwiązania cyfrowe, pracować zwinnie, projektować doświadczenia klienta i czuwać nad cyberbezpieczeństwem, zarządzać ryzykiem, czy stać na straży compliance.
Podczas szkolenia poruszone zostało wiele tematów z obszaru DEI, bezpieczeństwa psychologicznego i budowania włączającej kultury organizacyjnej. Swoimi perspektywami i doświadczeniami podzieliły się także ekspertki z BNP Paribas Bank Polska, ING Polska, PKO Bank Polski oraz Związku Banków Polskich.

