Rekrutacja managera
Skuteczna rekrutacja
Jak wygląda rekrutacja managera?
Paulina Król – Książka, senior consultant Kornblit & Partners w rozmowie z magazynem Wiadomości Handlowe opowiada o specyfice rekrutacji kandydatów na wysokie stanowiska, perspektywie kandydata i pracodawcy oraz o najlepszych praktykach executive search i sprawdzonych narzędziach profesjonalnego headhuntera.

Wiadomości Handlowe: Jakie są metody na pozyskanie managera z innej firmy?

Paulina Król – Książka: My jako headhunterzy nie stosujemy żadnych sztuczek. Zawsze staramy się zdobyć od pracodawcy jak najwięcej informacji o danym stanowisku. Pytamy, jakie są możliwości i perspektywy rozwoju na tym stanowisku, warunki finansowe, benefity, premie zespołu. Dowiadujemy się, jaką firma ma reputację, sytuację rynkową, jak się rozwija. Tak, aby kandydat miał pełny zarys swojej roli. Nie malujemy trawy na zielono. Są to fakty, które zdobywamy przede wszystkim u źródła i w taki sposób też prezentujemy tę ofertę kandydatom.

Wiadomości Handlowe: To znaczy, że mówicie managerowi „masz do wykonania takie zadanie, oni cię potrzebują, abyś to wykonał”, tak?

Paulina Król – Książka: Jako headhunterzy zajmujemy się poszukiwaniem kandydatów do konkretnych projektów. To znaczy, że otrzymujemy zlecenie z organizacji, która poszukuje najlepszej osoby do danej roli. Naszym zadaniem jest wyszukanie i dopasowanie kompetencji i doświadczenia kandydatów do potrzeb pracodawcy, aby zarówno pracownik jak i organizacja mogli się dalej rozwijać.

Mówimy, jakie są zadania. Czego będzie oczekiwał pracodawca i przede wszystkim, co jest do zrobienia. Bo jeśli firma zmienia dyrektora handlowego czy członka zarządu, to zmiany w organizacji muszą zostać przeprowadzone przez nową osobę. Ta osoba musi mieć informację, z czym będzie się mierzyć, jakie będą największe wyzwania lub z czym mierzy się firma obecnie. Te informacje pozyskujemy od pracodawcy na samym początku naszego procesu rekrutacyjnego, żeby mieć pełen obraz sytuacji, który zaprezentujemy następnie kandydatom.

Nasze rozmowy z potencjalnymi kandydatami, których pozyskujemy do nowej roli, często zmieniają się w dyskusję biznesową o rynku. Nie odbywają się na zasadzie „wyciągania osoby z firmy” tylko pokazania, jakie są możliwości na rynku.

Nasze rozmowy z potencjalnymi kandydatami, których pozyskujemy do nowej roli, często zmieniają się w dyskusję biznesową o rynku. Nie odbywają się na zasadzie „wyciągania osoby z firmy” tylko pokazania, jakie są możliwości na rynku. Czasem osoby, które od wielu lat mają dobrą pracę i są z niej stosunkowo zadowolone, mogą zwyczajnie nie interesować się już tak bardzo tym, co się dzieje na rynku. My pokazujemy trendy, opowiadamy o zmianach, jak branża będzie rosła, która z firm będzie się rozwijała i inwestowała w pewne obszary. To ich ciekawi, chcą się rozwijać.

Kandydat otrzymuje więc taką informację: ta firma będzie inwestowała, a mnie to interesuje. Być może jeszcze nic o tym nie wiem, ale wydaje mi się, że to jest dobra perspektywa.

Wiadomości Handlowe: Co może zrobić manager, który chce zmienić pracę? W którym kierunku może iść?

Paulina Król – Książka: Ważnym aspektem jest wybór odpowiedniego kierunku. Manager powinien wiedzieć, w jakim obszarze chce się rozwijać.

Ma dwie drogi. Może iść zgodnie ze swoim doświadczeniem, rozwijać swoje kompetencje w tej dziedzinie i zmienić tylko branżę. Będzie na przykład odpowiedzialny za sprzedaż, jednak zupełnie innych produktów. Drugą drogą jest zmiana specjalizacji. Może np. przekwalifikować się z handlu na usługi. Doświadczenie sprzedażowe może być wykorzystane wtedy w kierunku, który chce obrać manager.

Na przykład doświadczenie handlowe może być wykorzystane w naprawdę różnych branżach. Mamy kandydatów, którzy zmieniają pracę, przechodząc z usług do branży spożywczej, produkcyjnej, OZE.

Na przykład doświadczenie handlowe może być wykorzystane w naprawdę różnych branżach. Mamy kandydatów, którzy zmieniają pracę, przechodząc z usług do branży spożywczej, produkcyjnej, OZE. Właśnie OZE jest teraz bardzo szybko rozwijającym się sektorem, który poszukuje specjalistów. Pozyskujemy ich zarówno z branży usługowej jak i np. od firm oferujących usługi finansowe.

Wiadomości Handlowe: Jak dać się wam znaleźć?

Paulina Król – Książka: Kandydatów poszukujemy bezpośrednio na rynku, mamy też własną bazę kandydatów, dlatego warto jest zostawić swoje CV na potrzeby bieżących lub przyszłych rekrutacji. Wykorzystujemy też social media np. LinkedIna i Facebooka. Ponieważ LinkedIn często jest pierwszym miejscem kontaktu i weryfikacji, osoby poszukujące nowych możliwości powinny zadbać o zawartość i aktualność swojego profilu zawodowego.

Wiadomości Handlowe: Jakie wymagania mają menedżerowie wyższego szczebla wobec firm, które ich zatrudniają?

Paulina Król – Książka: Managerowie chcą realizować ciekawe projekty, dzięki którym będą mogli poszerzać swoje kompetencje. Możliwość rozwoju to kluczowy motywator w każdym przypadku. Działa motywująco zarówno na osoby, które mają pracę i na te, które aktywnie szukają nowych możliwości zatrudnienia. Osoby z bardzo dużym doświadczeniem chcą się rozwijać, zawsze to nam podkreślają. Oni nie szukają przysłowiowej ciepłej posadki, w której pozostaną bierni.

Często słyszymy: chciałbym się czegoś jeszcze nauczyć, wykorzystać swoje kompetencje, chcę realizować ciekawsze projekty, widzę się w dynamicznym środowisku pracy np. w międzynarodowej organizacji.

Ważna jest też stabilna sytuacja firmy i renoma oraz atmosfera i kultura pracy. Padają również pytania o bezpośredniego przełożonego i zespół. Są to zagadnienia, które dla kandydatów są bardzo ważne, jeśli chodzi o poszukiwanie nowego miejsca.

Wiadomości Handlowe: Jeśli premia za wynik nie jest głównym motywatorem, to co w takim razie jest?

Paulina Król – Książka: Możliwość rozwoju, możliwość poszerzenia kompetencji, uczestnictwo w większych projektach, a co za tym idzie możliwość uzyskania też wyższej premii. Motywacją jest też budowanie zespołu. Manager czuje się bardziej doceniony, kiedy może zarządzać większą liczbą pracowników.

Jako headhunterzy zwracamy się też do tych kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy. Czasem dopiero podczas rozmowy z nami zaczynają zastanawiać się nad nowymi możliwościami.

Jako headhunterzy zwracamy się też do tych kandydatów, którzy nie poszukują aktywnie pracy. Czasem dopiero podczas rozmowy z nami zaczynają zastanawiać się nad nowymi możliwościami. Wynikającymi na przykład ze zmiany na rynku – kuszą ich ciekawe firmy zagraniczne, które wchodzą na rynek i oferują wyższe zarobki i nowe projekty.

Tak jak wspomniałam, motywuje ich również chęć rozwoju. Szczególnie w przypadku braku możliwości dalszego realizowania się u obecnego pracodawcy, czy poczucia zasiedzenia w obecnej pracy.

Cały wywiad można przeczytać na stronie Wiadomości Handlowych.