1. Porównaj swoje wynagrodzenie ze stawkami na rynku
Sprawdź w raportach płacowych lub porównywarkach wynagrodzeń jakie wynagrodzenia obowiązują na podobnych stanowiskach w twojej branży / regionie. To pozwoli na przedstawienie realistycznych oczekiwań. Jeśli twoje wynagrodzenie odbiega od rynkowego standardu, ten argument może też pomóc w uzasadnieniu prośby o podwyżkę.
2. Przygotuj solidne przykłady osiągnięć
Zbierz dane dotyczące twojego wkładu w rozwój firmy. Mogą to być zrealizowane projekty, wdrożone rozwiązania, zwiększenie przychodów lub oszczędności, poprawa efektywności pracy zespołu, wzrost wskaźników np. rozpoznawalności marki, satysfakcji klientów, zadowolenia pracowników. Jeśli pracujesz na wymiernych celach – określ w jakim stopniu zostały zrealizowane lub przekroczone. Wszelkie liczby działają tu mocno na twoją korzyść.
3. Oceń swoją wartość dla firmy w przyszłości
Tworząc listę argumentów uzasadniających prośbę o podwyżkę wskaż też dodatkowe obowiązki, które podjąłeś, zadania wykraczające poza przypisaną ci rolę lub nowe kompetencje, które nabyłeś. Dołącz pozytywny feedback od współpracowników. Powołaj się nie tylko na swoje dotychczasowe osiągnięcia, ale określ wartość swoich atutów do wykorzystania przez firmę w przyszłości.
4. Przygotuj propozycję wynagrodzenia
Określ konkretną kwotę podwyżki, którą chciałbyś uzyskać. Powinna być wypadkową analizy rynkowej, twoich osiągnięć i oczekiwań. Weź też pod uwagę obecne możliwości firmy, jej oficjalną politykę lub stosowane zasady przyznawania podwyżek. Bądź realistyczny w swoich oczekiwaniach, ale nie startuj z niskiej pozycji negocjacyjnej. Nie proponuj mniej niż chciałbyś otrzymać.
5. Bądź otwarty na negocjacje
Do rozmowy o podwyżce podejdź z pozytywnym nastawieniem, podkreślając, że zależy ci na dalszym rozwoju i wkładzie w sukces firmy. Przygotuj się też na dwa alternatywne scenariusze:
Dostajesz odmowę podwyżki: spytaj o powody i ustalcie wspólnie z przełożonym co musisz zrobić, jakie kroki podjąć, aby otrzymać podwyżkę w przyszłości. Uzgodnijcie, kiedy temat podwyżki / awansu może być ponownie poruszony.
Pełna podwyżka nie jest możliwa: zaproponuj alternatywne opcje, np. dodatkowe benefity pozapłacowe, zmianę zakresu odpowiedzialności, premię czy dodatkowe dni urlopowe.
6. Wybierz odpowiedni moment
Ważne jest, aby wybrać właściwy czas na rozmowę. Wybierz moment, gdy twoje osiągnięcia są świeże, np. po zakończeniu dużego projektu, lub po przejęciu z sukcesem nowych obowiązków lub odpowiedzialności. Dobrym okresem jest też czas ocen pracowniczych, planowania budżetu na kolejny rok. Unikaj rozmów o podwyżce w trudnym dla twojego działu lub firmy momencie, np. w trakcie restrukturyzacji, cięć budżetowych lub kryzysu finansowego.
7. Prośbę o podwyżkę przedstaw osobiście
Zorganizuj spotkanie z przełożonym, ponieważ w bezpośredniej rozmowie masz większą szansę na przekazanie swoich argumentów i większą elastyczność w negocjacjach. Unikaj tonu roszczeniowego lub stawiania ultimatum, nawet jeśli potrzeba otrzymania wyższego wynagrodzenia jest dla ciebie paląca. Niezależnie od wyniku rozmowy pokaż, że cenisz swoją pracę. Dodatkowo po spotkaniu możesz wrócić z podziękowaniem i np. prośbą o ustalenie dalszych kroków.
Pamiętaj, że na wynagrodzenie ma wpływ nie tylko twój zakres obowiązków czy osobiste zaangażowanie, ale też kondycja finansowa firmy i sytuacja na rynku. Warto je wziąć pod uwagę, aby zwiększyć szanse na sukces w negocjacjach wynagrodzenia.
Przeczytaj też:
Jak odpowiedzieć na pytanie o zarobki?