Odczuwa go około jedna trzecia młodych ludzi, znacznie częściej dotyka kobiet. Podczas swojej kariery syndomu oszusta doświadczała Michelle Obama, Lady Gaga czy Jodie Foster. Jednak nieważne jak długa byłaby lista słynnych „impostorów”, brak pewności siebie i umniejszanie swoich osiągnięć ma negatywny wpływ na twoją karierę.
Kiedy pojawia się syndrom oszusta?
Syndrom oszusta zwykle pojawia się, gdy decydujemy się na przyjęcie nowych ról lub nowych obowiązków. Może wtedy powodować poczucie zwątpienia, niepewności, niepokoju, paniki, a nawet poczucia winy. Ci, którzy go doświadczają mogą w rezultacie sabotować własny sukces, mieć obsesję na punkcie drobnych błędów lub pracować dwa razy ciężej, aby się wykazać. Syndrom oszusta jest często powiązany z naszą tożsamością i poczuciem własnej wartości.
Jak rozpoznać złego impostora?
Syndrom oszusta to uporczywe przekonanie, że nie zasługujesz na osiągnięty sukces, pomimo, że był efektem twojej ciężkiej pracy i zdolności. Często towarzyszy mu poczucie zwątpienia we własne umiejętności i strach przed porażką.
Jak zwalczyć syndrom oszusta?
Kiedy cieszysz się ze swoich osiągnięć i myślisz o swoich sukcesach, mózg uwalnia dopaminę. Neuroprzekaźnik dobrego samopoczucia motywuje nas do sięgania jeszcze wyżej. Dlatego:
Ciesz się z osiągnięć
Mówienie o sukcesach nie przychodzi nam łatwo. Próbując zachować pokorę, mówimy, że osiągnięcie było przypadkiem, że to nic wielkiego, że inni zrobiliby to lepiej. A nie ma lepszego sposobu na zwalczenie oszusta! Nie chcesz się popisywać i chwalić? Zmień autopromocję na inspirowanie innych. Na przykład pisząc post na LinkedIn, w którym informujesz o rozpoczęciu nowej pracy wspomnij, dzięki którym swoim umiejętnościom lub działaniom otrzymałeś tę rolę. Sam wtedy zobaczysz, jak bardzo twój sukces i mówienie o mocnych stronach jest doceniane przez innych.
Skup się na teraz
Nie myśl o porażce, zanim jeszcze zaczniesz. Zamiast zakładać przyszłe trudności lub wracać pamięcią do potknięć z przeszłości, skup się na teraźniejszości. Na przykład twój przełożony zlecił ci zadanie, do którego twoim zdaniem nie masz odpowiednich kompetencji. Zamiast zastanawiać się dlaczego szef wybrał właśnie ciebie, lub rozmyślać o wszystkich rzeczach, które mogą pójść nie tak pomyśl o teraz: twój szef wierzy w ciebie i ufa, że dobrze wykonasz swoją pracę.
Korzystaj z social media
LinkedIn, YouTube, Instagram czy TikTok są idealne do obserwowania i wchodzenia w interakcje z osobami, które podziwiasz i które cię inspirują. Dowiedz się, jak dotarli do miejsca, w którym są dzisiaj. Ucz się z ich historii sukcesów i porażek. Przestań przy tym obserwować ludzi, którzy cię przygnębiają. Influencerzy pokazujący doskonale zainscenizowane życie mogą przyczynić się do obniżenia twojego poczucia własnej wartości.
Gdy następnym razem dopadnie cię zwątpienie we własne możliwości pamiętaj, że „to tylko chwilowa utrata pamięci, w której zapomniałeś o wszystkich niesamowitych rzeczach o sobie”.