Bądź blisko hiring managerów
Dobra relacja między rekruterami a hiring managerami to podstawa owocnej rekrutacji. Zrozumienie na linii rekruter – HM skraca czas potrzebny na zatrudnienie i poprawia jakość rekrutacji. Przeznacz więc czas na zapoznanie się ze szczegółami tego, jak HM wyobrażają sobie przyszłość swoich zespołów. Zbierz informacje zwrotne na temat twoich wcześniejszych rekrutacji i ich efektów. Dowiedz się, jakie role będą traktowane w najbliższej przyszłości priorytetowo. Dzięki temu będziesz mieć dostępne zasoby, gdy tylko pojawią się potrzeby rekrutacyjne.
Zbierz feedback od nowych pracowników
Pierwsze pół roku to czas, gdy ponad 80% zatrudnionych decyduje, czy chce dłużej pozostać w firmie. Skontaktuj się więc z pracownikami, którzy przybyli do organizacji w ostatnich miesiącach, aby dowiedzieć się, jak podoba im się praca, nad jakimi projektami pracują, czy coś ich zaskoczyło (pozytywnie / negatywnie) w nowej roli lub w organizacji. Zebrane odpowiedzi możesz wykorzystać w usprawnianiu kolejnych procesów rekrutacyjnych, onboardingowych, employer brandingowych. A przy okazji też wzmocnić retencję wśród nowych pracowników, jeśli będą czuli się zauważeni i wysłuchani.
Popraw przejrzystość rekrutacji
Skup się na stworzeniu lepszych, bardziej obiektywnych procesów rekrutacyjnych. Przyjrzyj się wszystkim etapom – od ogłoszeń o pracę i opisów stanowisk, przez sposoby selekcji kandydatów i pytania na rozmowie rekrutacyjnej po strukturę zatrudnienia w organizacji. Czy widzisz wykluczające sformułowania lub brak inkluzywnego języka w ogłoszeniach? Widać dysproporcję w zatrudnieniu, np. kobiet lub osób dojrzałych? Być może w komunikacji z kandydatami pojawiają się nieuświadomione uprzedzenia? Być może niektórzy hiring managerowie konsekwentnie dyskwalifikują na którymś z etapów określone grupy kandydatów? Zidentyfikuj problemy i zaproponuj rozwiązania.
Włącz się w employer branding
Masz rozległą wiedzę na temat oczekiwań kandydatów i oczekiwań biznesu. Dzięki temu możesz stworzyć przekonującą narrację dla swojej firmy. Wprowadzone na tej kanwie zmiany mają potencjał wpłynąć na lepsze konwersje w zakładce „kariera” lub lepszy „spływ” CV z publikowanych ogłoszeń. Rozważ opracowanie sekcji odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, zebranie testimoniali i rekomendacji pracowników, zaprojektowanie programu ambasadorskiego, aby zaangażować pracowników w employer advocacy w social mediach?
Pielęgnuj i rozwijaj krąg relacji biznesowych
Nie zaniedbuj relacji z kandydatami i budowanie nowych kontaktów, nawet jeśli nie masz otwartej rekrutacji na konkretne stanowisko. Wtedy co prawda rozmowa będzie wyglądać nieco inaczej, ale postaw na szczerość i nie ukrywaj, że kontakt ma charakter czysto relacyjny lub eksploracyjny.
Znajdź zaufanego partnera
Gdy już wiesz jakie potrzeby będą mieli hiring managerowie oraz jak wyglądają oczekiwania kandydatów łatwiej ci zdiagnozować wyzwania, które możesz napotkać w przyszłych rekrutacjach. Dlatego to dobry moment na przegląd rynku. Dowiedz się na jakie wsparcie i w jakim zakresie możesz liczyć od agencji headhunterskich. Porównaj ich oferty, styl pracy, wyróżniki. Porozmawiaj o swoich oczekiwaniach. Gdy przyjdzie pora na zewnętrzne wsparcie – odpowiedni partner będzie już w blokach startowych.
Zrób audyt narzędzi
Używasz w pracy wielu narzędzi wspierających rekrutację? ATS, CRM, platformy sourcingowe, wyszukiwarki, plannery itd.. Oceń każde narzędzie pod kątem wydajności i przydatności. Zdecyduj które chcesz zachować, a które usunąć lub zastąpić. To też dobry moment, aby przemyśleć swoje metody komunikacji z kandydatami i przeanalizować potencjał nowych narzędzi i platform, które możesz do tego wykorzystać.