Metoda jednego zadania
Jeśli łatwo się rozpraszasz lub masz skłonność do robienia wielu rzeczy jednocześnie
Spisz listę rzeczy do zrobienia, ale użyj jej tylko jako punktu odniesienia. Za każdym razem, gdy musisz zająć się jakimś zadaniem, zapisz je na karteczce i przyczep w widocznym miejscu. Pełną listę schowaj i skup się tylko na widocznym zadaniu. Po zakończeniu wykreśl je z listy i zacznij kolejne.
Wybierając jedno zadanie na raz, masz większe szanse na jego wykonanie, w przeciwieństwie do przeskakiwania z zadania na zadanie. Nie widzisz też listy obowiązków, które zostały ci jeszcze do wykonania.
Metoda trzech list
Jeśli czujesz, że priorytety zadań są sprzeczne lub twoja lista zadań nie ma końca
Z reguły umieszczamy więcej zadań na naszej liście, niż faktycznie jesteśmy w stanie zrobić. Wtedy skupiamy się na najłatwiejszych / najszybszych / najpilniejszych zamiast skończyć te najważniejsze. Spróbuj z trzema różnymi listami. Pierwsza to zadania do wykonania dziś. Druga: ważne zadania, których nie musisz robić dziś. Trzecia – zadania, które od dawna masz na liście, ale nigdy ich nie robisz.
Weź listę nr 1 i zaplanuj dzisiejszy dzień pod tym kątem. Następnie weź listę nr 2 i zaplanuj te zadania na kolejne dni. Teraz bardziej prawdopodobne jest, że weźmiesz się za najistotniejsze zadania i odrzucisz pracę, która tak naprawdę nie musi być wykonana. To lista numer 3 – zadania, których prawdopodobnie nigdy nie wykonasz. Więc ich nie rób.
Kalendarz
Jeśli lubisz porządek, planowanie z wyprzedzeniem i nie frustruje cię wypełniony kalendarz
Spójrz na listę zadań, oszacuj ile każde z nich może zająć i zablokuj na nie czas w kalendarzu. Zostaw kilka wolnych chwil – na lunch, powtarzające się zadania i niespodziewane rzeczy, które mogą się pojawić.
Ta metoda pomaga ustalać kolejność wykonywania zadań i sprawia, że przestaniesz dawać wysoki priorytet sprawom najłatwiejszym. Dodatkowo daje ci poczucie kontroli nad własnym czasem.
Apka
Jeśli lubisz mieć wszystko w telefonie lub pracujesz nad wieloma projektami jednocześnie
Wprowadzasz wszystkie zadania do aplikacji, a następnie kodujesz – przypisujesz ważność, oznaczasz najpilniejsze, planujesz późniejsze na konkretne termin. Na bieżąco możesz zmieniać ich kolejność w ciągu dnia.
Trello, Asana, Todoist – to popularne aplikacje do planowania zadań oferujące: sortowanie zadań według grup i priorytetów, planowanie – również długoterminowe i zadań powtarzających się regularnie. A do tego interfejs, z którym przyjemnie się pracuje.
I pamiętaj, jeśli nie uda ci się wykonać wszystkich zadań zaplanowanych na dziś, zawsze jest jeszcze jutro, pojutrze i popojutrze. Gdy nie masz aż tyle czasu, tu podpowiadamy jak dotrzymać postanowień, aby osiągnąć cel.