Spisz swoje osiągnięcia
Opracowanie takiej listy pomoże ci podnieść się na duchu w trudnym okresie po stracie pracy. Ale przede wszystkim ukierunkuje cię na przyszłość, uporządkuje przemyślenia w czym jesteś dobry, co chciałbyś robić w przyszłości lub czym za żadną cenę nie chcesz się już zajmować.
Opisując swoje osiągnięcia połóż nacisk na to jak rozwiązałeś problem, osiągnąłeś cel, ustaliłeś priorytety pod presją, zamieniłeś porażkę w zwycięstwo, ukończyłeś złożony projekt lub pokonałeś przeszkodę.
Pomocna jest w tym metoda START (Situation, Task, Action, Result, Takeaways) gdzie wyjaśniasz sytuację w której napotkałeś trudności, opisujesz na czym polegało zadanie i trudności podczas jego wykonywania, następnie jakie działania podjąłeś aby rozwiązać problem. Na koniec przestawiasz efekty swoich działań oraz wnioski – jak oceniasz podjęte decyzje, co zrobił byś inaczej w przyszłości itd.
- S (Situation) wyjaśniasz sytuację w której napotkałeś trudności
- T (Task) opisujesz na czym polegało zadanie i jakie były wyzwania podczas jego wykonywania
- A (Action) jakie działania podjąłeś aby rozwiązać problem
- R (Result) przestawiasz efekty swoich działań
- T (Takeaways) wnioski – jak oceniasz podjęte decyzje, co zrobiłbyś inaczej w przyszłości
Stworzenie takiej listy pomoże ci również przygotować się do pytań, które często pojawiają się na rozmowie rekrutacyjnej, dotyczących osiągnięć, z których jesteś najbardziej dumny lub kryzysów, które musiałeś rozwiązać. Tu przeczytasz więcej o pytaniach behawioralnych.
Określ, czego szukasz
Chcesz pracować w małej lub dużej firmie? Czy chcesz zrobić zwrot w karierze, czy pozostać na tym samym stanowisku? Rozważasz przeniesienie się do innego miasta, kraju?
Zapisz, czego oczekujesz od nowej pracy i jakie wartości są dla ciebie ważne, abyś czuł się spełniony w nowej roli.
W momencie utraty pracy możesz myśleć „muszę zapłacić ratę kredytu, to jedyne czego teraz chcę”. Ale na dłuższą metę i tak będziesz chciał raczej myśleć – „chcę czuć, że mam realny wpływ / chcę pracować z dobrym liderem / chcę uczyć się nowych rzeczy” albo „chcę mieć spokojną pracę w stałych godzinach / nie chcę podróżować służbowo”. Gdy znajdziesz pracę, która nie odpowiada twoim wartościom wcześniej czy później dopadnie cię frustracja i brak zaangażowania. A to może negatywnie wpłynąć na twoją dalszą drogę zawodową.
Zaplanuj dzień pracy na szukanie pracy
Szukając pracy ustal harmonogram… godzin pracy. Nie siedź do 2 w nocy scrollując Linkedin, nie spędzaj 12 godzin dziennie wysyłając CV, nie poświęcaj weekendów na szukanie pracy. Posiadanie zorganizowanego harmonogramu i realistyczne podejście do procesu poszukiwania pracy uchroni cię przed rozczarowaniem, jeśli w pierwszych tygodniach nie odniesiesz zamierzonego sukcesu.
Twój przykładowy – niemal 8 godzinny – roboczy dzień szukania pracy może wyglądać tak:
- 2 godziny – przeszukiwanie stron z ofertami pracy
- 2 godziny – kontakt z osobami z twojej sieci, czy np. mają kontakty w firmach do których chciałbyś aplikować
- 1 godzina – aplikowanie na ofertę pracy
- 2 godziny – dostosowywanie CV do potrzeb wybranych ofert pracy
Dostosuj CV
Dostosowanie CV do konkretnej oferty pracy zwiększa twoje szanse na wzięcie udziału w kolejnych etapach rekrutacji. Niezależnie, czy CV będzie analizował rekruter czy przejdzie przez automatyczny system ATS, odpowiednio dobrane słowa kluczowe są… kluczowe, aby wiedzieć, czy twoje doświadczenie i umiejętności współgrają z potrzebami pracodawcy.
Przykładowe zwroty kluczowe:
- umiejętność konfiguracji PHP-FPM i Nginx na poziomie zaawansowanym
- budowanie profesjonalnych relacji z klientami
- kształtowanie oferty produktów marek własnych
- raportowanie i analiza rynków w zakresie działań konkurencji
- bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu integracji modułu SD z innymi obszarami SAP
Polecamy wypisanie słów kluczowych z opisu stanowiska i sprawdzenie, czy pojawiają się w twoim CV.
Jeśli nie – zaktualizuj je odpowiednio, aby ATS lub rekruter nie miał wątpliwości, że jesteś kandydatem którego warto wziąć pod uwagę w rekrutacji.
Utrata pracy sprawiła, że czujesz się fatalnie i nie masz motywacji? Te uczucia są całkowicie normalne, szczególnie, jeśli strata pracy była niespodziewana. Tu piszemy, jak poradzić sobie w najtrudniejszym czasie i odzyskać energię do poszukiwań nowej drogi zawodowej. Tu znajdziesz porady, jak prosić o pomoc na LinkedIn – nie tylko w gronie znajomych i nie tylko w poszukiwaniu pracy.