sztuczna inteligencja w HR
Po godzinach
Sztuczna inteligencja w HR
Za nami inspirujące spotkanie społeczności HR4Diversity poświęcone wykorzystaniu sztucznej inteligencji w zarządzaniu talentami. O przyszłości HR wspomaganej przez AI dyskutowali eksperci – praktycy, zaproszeni przez Fundację Liderek Biznesu.

W gościnnej przestrzeni TVN Warner Bros.Discovery swoimi doświadczeniami, refleksjami i danymi podzielili się: Andrzej Borczyk, Chief People Officer, członek zarządu Formika, Kat Ellis, liderka Zespołu EY People Consulting, Aneta Jaskółowska, managerka HR w Microsoft, Dorota Kubiak, Dyrektorka ds. HR w EY Polska oraz Joanna Żukowska, Kierownik Zakładu Przedsiębiorczości i Otoczenia Biznesu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Grono ekspertów nakreśliło obraz dynamicznie zmieniającego się krajobrazu pracy z AI oraz omówiło różnorodne podejścia firm i pracowników do wdrażania zmian.

Główne wnioski z dyskusji:

  • AI nie zastąpi dyrektora HR. Bo choć AI może wspierać decyzje, przyspieszać procesy i analizować dane, to człowiek w HR stoi na straży wartości. To właśnie ludzie tworzą kulturę organizacyjną, troszczą się o relacje i rozwój.
  • „AI to nie moda. To powietrze” – podkreśliła Joanna Żukowska – Sztuczna inteligencja jest z nami od dekad, dziś zmienia dynamikę pracy i sposób podejmowania decyzji.
  • Dane z raportu EY wskazują, że połowa pracowników nadal obawia się AI. „To wyzwanie i szansa dla liderów HR, by edukować, objaśniać i oswajać” – podkreśliła Kat Ellis.
  • Badania pokazują także, że o ile AI może przejąć tylko 3,5% zadań wykonywanych obecnie przez mężczyzn, to w przypadku kobiet jest to aż 30%. Dla HR oznacza to, że konieczne jest zadbanie o kobiety, wsparcie ich w adaptacji zmian i włączanie w procesy technologiczne i rozwojowe.
  • Jak powiedziała Dorota Kubiak, rolą HR jest dziś nie tylko rekrutować, ale prowadzić ludzi przez zmianę. AI może wesprzeć onboarding, komunikację, rozwój talentów – ale to człowiek nadaje kierunek i sens strategicznym działaniom.
  • Dwie najbardziej zaniedbywane, ale kluczowe kompetencje HR to zdaniem ekspertów empatia i kreatywność. Jak podkreśliła profesor Żukowska, to właśnie one będą najważniejsze w HR do 2030 roku. Jednocześnie rolą HR będzie budowanie kultury i tworzenie przestrzeni dla ludzi w świecie współpracy człowieka z technologią.

Sztuczna inteligencja w HR spotkanie HR4Diversity

Emocjonującą dyskusję o granicach automatyzacji, kwestiach etycznych i prawnych wykorzystania AI oraz szansach HR na wyjście z tradycyjnej roli administracyjnej moderowała Magdalena Gera-Pikulska.