Powiedz czego nauczyła cię porażka
Postaw poprawkę, a nie problem w centrum uwagi. Ale ponieważ nie przeszedłeś magicznie od porażki do rozwiązania/ ulepszenia/ zgaszenia kryzysu opowiedz też o procesie analizy sytuacji:
Porażka – analiza – nauka – poprawa
Na przykład tak:
Dwa lata temu wprowadziliśmy nową ofertę. Po kwartale zdaliśmy sobie sprawę, że biznesowo oddalamy się do celu. Po prostu coś nie działało. Przeprowadziliśmy dokładną analizę i zdaliśmy sobie sprawę, że strategia sprzedaży nie była dostosowana do części nowej grupy docelowej. Gdy wypełniliśmy lukę w diagnozie grupy docelowej otworzyliśmy dodatkowy kanał sprzedaży. To zadziałało.
Pokaż pozytywny skutek błędu
Rekruterowi zależy bardziej na poznaniu twojej reakcji na problem niż jego przyczyn. Dlatego wybierz sytuację, w której pozytywny wniosek z „lekcji” przeważał nad negatywnymi konsekwencjami błędu.
Tak jak w tej historii:
Mało brakowało, a stracilibyśmy wtedy przez to klienta. Natomiast dzięki zaangażowaniu wszystkich osób szybko usunęliśmy usterkę i zagrożenie minęło. Co więcej, w konsekwencji wdrożyliśmy dodatkową procedurę zabezpieczającą dla wszystkich klientów, która do dziś skutecznie chroni serwis.
Uważaj na negatywne słowa
Postaraj się zminimalizować używanie określeń nacechowanych negatywnie jak porażka, błąd, wina. Zastąp je neutralnymi, jak: „rezultat”, „konsekwencja”, „sytuacja”.
Opowiedz historię używając również wyrażeń wskazujących na postęp: zyskać wiedzę, nauczyć się, zdobyć nowe informacje, uzyskać wgląd, zrozumieć, ulepszyć, podwyższyć, poprawić, zwiększyć, zademonstrować, skorygować, zmodyfikować, zaangażować.
I przede wszystkim: krótko i na temat:
„X i X się stało. To wywołało X. Ale nauczyliśmy się X więc zastosowaliśmy X. Dzięki temu dziś mamy X”.
Przygotowujesz się do rozmowy rekrutacyjnej? Tu znajdziesz więcej porad: Zmiana pracy.